Πέμπτη 15 Μαΐου 2008

ΝΟΜΑΡΧΙΑ Η ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ;


Η διοικητική αναδιάρθρωση της χώρας και κυρίως η ενδεχόμενη μετεξέλιξη της Ν.Α. ως θεσμός σε αιρετή περιφέρεια τίθεται από σήμερα το απόγευμα επί τάπητος στο πλαίσιο του εκτάκτου θεματικού συνέδριου της ΕΝΑΕ που διεξάγεται στο ξενοδοχείο Caravel στην Αθήνα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται να παρουσιάσει το συνέδριο για τα Ιόνια Νησιά καθώς θα συζητηθεί η προοπτική διατήρησης ή μη της Περιφέρειας ως ενιαίας διοικητικής ενότητας.

Τις εργασίες επρόκειτο να ανοίξει χθες το απόγευμα με το χαιρετισμό του ο υπ. Εσωτερικών Πρ. Παυλόπουλος. Την Κέρκυρα εκπροσωπούν στο συνέδριο, ο Νομάρχης Στέφανος Πουλημένος, ο αντινομάρχης Χρήστος Σκούρτης και ο αντιπρόεδρος του νομαρχιακού συμβουλίου Σπύρος Λυκούρης. Από την αντιπολίτευση στο Συνέδριο συμμετέχει ο πρώην νομάρχης Γιώργος Μαχειμάρης με αναπληρωτή το Σπύρο Κουλούρη.

Στη σημερινή δεύτερη μέρα των εργασιών του συνεδρίου, ο αντιπροέδρος της ΕΝΑΕ κ. Ευμοιρίδης, αναμένεται να καταθέσει την πρόταση της Ένωσης για τη νέα διοικητική διάρθρωση της χώρας.

Στην εισήγηση του, ο αντιπρόεδρος της ΕΝΑΕ- Νομάρχης Δράμας αναφέρει μεταξύ άλλων ότι ,στόχος της Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα πρέπει να είναι:

η ταχεία απονομή της Διοικητικής δικαιοσύνης,

η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση,

•η δραστική μείωση της γραφειοκρατίας,

η αναβάθμιση του συστήματος υγείας-πρόνοιας-περίθαλψης.

Πρέπει να αντιμετωπισθούν δυσλειτουργίες ενδημικού χαρακτήρα που χαρακτηρίζουν τους συντελεστές της διοικητικής ικανότητας της Δημόσιας Διοίκησης.

•Πρέπει να εξασφαλισθεί η διαπεριφερειακή και ενδοπεριφερειακή σύγκλιση με αντιμετώπιση

της αστικότητας,

•της πρόσβασης σε όλα τα κέντρα λήψης αποφάσεων,

των μεγεθών των δημόσιων και αυτοδιοικητικών δομών,

•του απομακρυσμένου και του δυσπρόσιτου χαρακτήρα ορεινών και νησιωτικών περιοχών

με δραστική ενίσχυση της διοικητικής ικανότητας της Αυτοδιοίκησης και της Περιφερειακής Διοίκησης σε όλες τις περιφέρειες της χώρας χωρίς να παροραθεί η συνοχή του εθνικού χώρου και η ενεργοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού στην υλοποίηση αναπτυξιακών προγραμμάτων και συμμετοχή του στα κοινά.

Ο κ. Ευμοιρίδης αναφέρει ακόμα ότι “όλες οι λοιπές υποθέσεις πρέπει να ασκούνται από την Αυτοδιοίκηση στο βαθμό που δεν προσκρούουν σε συνταγματικές απαγορεύσεις με αναοριοθέτηση των αρμοδιοτήτων πρώτου και δευτέρου βαθμού χωρίς να αποκοπεί ο ομφάλιος λώρος μεταξύ των δύο βαθμών τουλάχιστον στον τομέα του σχεδιασμού και του προγραμματισμού, καθώς και στη σύνταξη αναπτυξιακών προγραμμάτων.

Ο επαναπροσδιορισμός του αριθμού και των ορίων των Κρατικών Διοικητικών Περιφερειών και η σχέση τους με τις Αυτοδιοικητικές Περιφέρειες πρέπει να ξεκαθαρισθεί.

Απαραίτητος κρίνεται και ο καθορισμός αρμοδιοτήτων για τα Περιφερειακά Συμβούλια Νέων.

Σε καμιά περίπτωση η Διοικητική Μεταρρύθμιση δεν πρέπει να ταυτιστεί και να περιοριστεί στη συνένωση μόνο των Δήμων, Κοινοτήτων και Νομών, αλλά να περιλαμβάνει και τη μεταρρύθμιση όλων των κρατικών δομών σε τέτοιο βαθμό που να περιορίζει την κεντρική Διοίκηση - εξουσία σε επιτελικό κυρίως ρόλο με παραχώρηση όλο και περισσότερων αρμοδιοτήτων στην Αυτοδιοίκηση. Καιρός είναι να περάσουμε από τα λόγια στα έργα. Καιρός είναι τα ευρωπαϊκά κονδύλια και τα ποσά από τις δημόσιες επενδύσεις να κατευθυνθούν στην περιφέρεια, ενώ καθοριστικής σημασίας είναι οι νέες έδρες των Αυτοδιοικητικών Περιφερειών να μην αναπτυχθούν εις βάρος των λοιπών περιοχών της ίδιας Αυτοδιοικητικής Περιφέρειας”.

Ο κ. Ευμοιρίδης στην εισήγηση του επισημαίνει και τα εξής:

Ονομασία των νέων σχημάτων

Τα νέα σχήματα πρέπει να ονομαστούν Αυτοδιοικητικές Περιφέρειες και οι επικεφαλής των παρατάξεων που θα κερδίσουν τις εκλογές και θα ασκήσουν τη διοίκηση των Αυτοδιοικητικών Περιφερειών Περιφερειάρχες ή Κυβερνήτες.

Β. Αυτοδιοικητική Διαίρεση

- Η νέα Αυτοδιοικητική διαίρεση πρέπει να αποφασιστεί με βάση πληθυσμιακά, κοινωνικά, γεωγραφικά, οικονομικά, συμμετοχικά, συγκοινωνιακά, πολιτιστικά και άλλα κριτήρια που θα έχουν συγκεκριμένους αξιοποιήσιμους δείκτες χωρίς να αγνοείται η ιστορική ενότητα.

Πρέπει όμως προηγουμένως να απαντηθούν τα ερωτήματα:

1. Ποια είναι η διοικητική ενότητα που δεν μπορεί να διαιρεθεί περαιτέρω;

2. Ποιος ο αριθμός των νέων Αυτοδιοικητικών ενοτήτων και

3. Η νέα χάραξη μπορεί να παραβιάσει τα σημερινά διοικητικά όρια των περιφερειών;

α. Το πληθυσμιακό κριτήριο

· Πρέπει να έχουν κρίσιμο πληθυσμιακό κριτήριο.

· Να μην υπάρχουν μεγάλες πληθυσμιακές αποκλίσεις (εξαιρουμένων ίσως των μητροπολιτικών περιοχών).

· Να συνυπολογιστεί η πληθυσμιακή πυκνότητα.

· Η δεύτερη κατοικία που επηρεάζει τον αριθμό και την πυκνότητα.

· Η απόκλιση αριθμού δημοτών-αριθμού κατοίκων.

· Ο χαρακτηρισμός αστικού-ημιαστικού-αγροτικού πληθυσμού.

· Η κατανομή των κατοικιών (κατοικούμενες-κενές).

β. Κοινωνικό κριτήριο

· Να είναι κοινωνικά σχετικά συμπαγείς περιοχές (μορφωτικά και δημογραφικά χαρακτηριστικά, μεγέθη νοικοκυριών, ηλικιακή κατανομή, παρουσία αλλοδαπών και οικονομικών μεταναστών, ρυθμοί γάμων-γεννήσεων-θανάτων).

γ. Οικονομικό κριτήριο

· Οικονομικά χαρακτηριστικά, Α.Ε.Π., δομή απασχόλησης, κλαδικά, κινητικότητα εργατικού δυναμικού, εισόδημα.

δ. Γεωγραφικό κριτήριο

· Να έχει συμπαγές σχήμα.

· Ένωση μόνο όμορων Νομών.

· Περίγραμμα εξωτερικών ορίων (συνεχείς γραμμές με εξαίρεση τις νησιωτικές περιοχές).

· Να μην εμποδίζεται η εσωτερική επικοινωνία.

· Τα όρια να είναι σαφή.

· Εκτίμηση προσβασιμότητας.

· Δίκτυα υποδομών.

ε. Κριτήριο συμμετοχής πολιτών (Ισότιμη πρόσβαση σε όλες τις περιοχές)

· Δείκτης πολυπλοκότητας.

· Θεσμοί συμμετοχής.

· Αναλογική εκπροσώπηση σε αντιπροσώπους.

στ. Αναπτυξιακό κριτήριο

· Δυνατότητα ανάπτυξης τοπικών πρωτοβουλιών.

· Δομή τοπικής οικονομικής δραστηριότητας.

· Μορφωτικό κεφάλαιο.

· Διάρθρωση προσωπικού (ηλικία, εκπαίδευση, ειδικότητα-κυρίως μηχανικών, οικονομολόγων, προϋπηρεσία).

· Εμπειρία και αποτελεσματικότητα αξιοποίησης προγραμμάτων.

· Στήριξη τοπικής ανάπτυξης.

ζ. Το πολιτιστικό και ιστορικό κριτήριο

· Μπορούν επικουρικά να ληφθούν ως στοιχεία ένταξης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: